تبلیغات
بسیجی واقعی - نظریه جنگ ما قبل جنگ

ما در جنگ برای یك لحظه هم نادم و پشیمان از عملكرد خود نیستیم. امام خمینی(ره) 67/12/3

نظریه جنگ ما قبل جنگ

نویسنده :ام صدرا
تاریخ:شنبه 1 مهر 1391-ساعت 09 و 47 دقیقه و 33 ثانیه

اگر از من نظر می خواستن می گفتم هفته دفاع مقدس جاش اینجای تقویم نیست. باید بره جلوتر اون زمانی که قطعنامه را قبول می کنیم اما کسی از من نظر نخواست!! به همین خاطر و به مناسبت این هفته چندتا مطلب ادامه دار را با هم پیگیری می کنیم. دوست دارم نظرت را در مورد این مدل مطلب بدونم

جنگ ایران و عراق در حقیقت دو جنگ است که یکی تحت الشعاع دیگری قرار گرفته است. آنچه در کتب تاریخی آمده است این است که جنگ اصلی از شهریور1359 شروع شده که دولت عراق از زمین،آسمان و دریا به ایران حمله می کند و بخش های زیادی از 5 استان ایران ( آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان) را اشغال می کند و بیش از 2.5 میلیون نفر آواره می شوند؛ اما ذکر این نکته لازم است که قبل از این جنگ، جنگ دیگری نیز وجود دارد که نام آن را می توان «جنگ ماقبل جنگ» نامید. در حدود 2سال و نیم بین ایران و عراق یک جنگ سیاسی وجود داشت که اگر آن جنگ دوم به وجود نمی امد خود همین حنگ اول، یک جنگ جدی و از جمله بزرگترین حوادث بین ایران و عراق در طی 100سال اخیر محسوب می شد.

این «جنگ ماقبل جنگ» از تبعید حضرت امام(ره) از عراق به فرانسه(پاریس) شروع می شود. حضرت امام(ره) یعد از حوادث سال1342 ابتدا به ترکیه و سپس به عراق تبعید شدند که در آنجا نیز نوعی کنترل امنیتی و سیاسی توسط حکومت بغداد در اطراف امام وجود داشت. دولت عراق برای اینکه به رژیم شاه د مسایل مرزی فشار بیاورد در یک حد محدودی به انقلابیون اجازه می داد که به نجف و کربلا رفت و آمد کنند و با امام تماس داشته باشند و حتی شبکه رادیویی را نیز در اختیار انقلابیونی که طرفدار امام بودند قرار داده بود.

ظاهر کار نشان می داد دولت آقای حسن البکر با انقلابیون است لکن پس از اوج گیری مبارزات انقلابیون در سال 56 این محدودیت نسبت به امام شدت گرفت و رفت و آمدها دیگر به سختی انجام می شد. تا اینکه دولت عراق امام را مجدداَ تبعید کرد و قرار بر این شد که امام به کویت بروند. این اولین بدرفتاری دولت عراق با ایران قبل از پیروزی انقلاب بود که نشان می دهد دولت عراق کاملاً در اختیار امریکا قرار گرفته بود.

محسن رضایی

تابستان1383 دانشکده علوم حدیث



نوع مطلب : تحلیلی